Dynamisk tabell
Tabeller är troligtvis den vanligast förekommande strukturen
som man lagrar och presenterar data på. I Excel finns det ett specifikt
tabellformat som kallas för dynamiska tabeller vilka underlättar arbetet med
tabeller på flera sätt.
För att formatera din tabell till en dynamisk tabell så
markerar du först din data sedan gör du antingen:
1. Ctrl + T
2. Under
fliken Infoga – klicka på knappen Tabell
Du får då upp dialogrutan Skapa tabell enligt bilden nedan. Kolla så att det är i bockat i rutan Tabellen innehåller rubriker ifall din markerade data har kolumnrubriker som i bilden nedan. Klicka sedan OK.
Du får nu in din data i tabellformat och om du ställer dig
någonstans i tabellen så får du upp fliken Design längst ut
till höger. I den här fliken kan du bland annat välja mallar på hur sin tabell
skall se ut. Det finns även vissa funktioner som är lättillgängliga.
Det är ofta väldigt bra att ge tabellen ett namn. I bilden
ovan till så finns det ett fält som heter Tabellnamn: där det
står Tbl_Försäljning med blå bakgrund. Ursprungligen döps
tabellen till ”Tabell1” och sedan ökas siffran i slutet för varje ny tabell du
skapar. Det är bra att döpa tabellen till ett logiskt namn, gärna som börjar
med ”Tbl_...”.
Om du anropar en kolumn eller tabellmatris i en funktion så
kan du när du skriver in din formel skriva in ”Tbl_” och dina tabeller föreslås
då automatiskt. Vill du anropa en kolumn så skriver du till ett
vänsterklammertecken ”[” och sedan föreslås de kolumner som finns i
tabellen.
Medel för hela tabellen =MEDEL(Tbl_Försäljning)
Medel för Stockholm =MEDEL(Tbl_Försäljning[Stockholm])
Om det till exempel skulle tillkomma en ny rad till tabellen
så utökas tabellområdet automatiskt. Det är anledningen till att de kallas för
dynamiska tabeller. Den dynamiken är väldigt bra när man jobbar med en pivottabell
eftersom då behöver man inte ändra källan så fort man lagt till nya rader i
tabellen.
Om man använder sig av formler som LETARAD så är dynamiska tabeller
väldigt bra eftersom tabellmatrisens första kolumn inte behöver vara sorterad i
bokstavsordning.
För att lägga till en summarad så högerklickar man i tabellen
och väljer Tabell -> Summarad
Du kan därefter lägga till fler summor per kolumn genom att klicka på nedåtpilen och välja summa eller annan aggregering.